Centrum Handlowe Manufaktura w Łodzi to jeden z najbardziej znanych budynków handlowo-usługowych w Polsce. Galeria została otwarta w miejscu dawnego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego. Łódzka galeria działa od 17 maja 2006 roku i liczy aż 27 ha różnych powierzchni, które każdego roku odwiedzają tysiące klientów.

Budowa Manufaktury pochłonęła 200 mln euro. Zainicjował ją Cyprian Kosiński, który niegdyś mieszkał w Łodzi. Jego celem było wykorzystanie zniszczonych budynków z XIX wieku, w których niegdyś produkowano tkaniny oraz naprawiano różnorodnych sprzęt. Nowoczesna galeria miała mieć atmosferę dawnej manufaktury, dlatego pozostawiono czerwoną cegłę i oryginalne elementy konstrukcyjne. Ciekawym miejscem całego kompleksu jest czterogwiazdkowy hotel Andel’s z licznymi salami konferencyjnymi. Hotelowy budynek liczy 5 pięter i znajduje się w nieotynkowanej przędzalni, co czyni go unikatowym.

Wejście do Manufaktury jest nietypowe, gdyż tworzy je brama fabryczna, która swoim wyglądem przypomina łuk triumfalny, a żeliwne wrota wymagają użycia większej siły, by wejść do środka.  Przy galerii wybudowano parkingi dla 3,5 tys. aut, aby zapewnić swobodny dojazd i pobyt w centrum. Ponadto powstał ponad 3-hektarowy rynek, gdzie odbywają się imprezy i koncerty. Projekt nietypowego centrum handlowego przygotowała londyńska firma Virgile&Stone. Do 2011 roku łódzka Manufaktura była drugim pod względem wielkości centrum w Europie Wschodniej.

Manufaktura to kompleks, liczący 260 sklepów, około 60 restauracji i kawiarni, oddział Muzeum Sztuki, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Muzeum Fabryki, Experymentarium, Międzynarodowe Centrum Promocji Mody oraz hotel. Co ciekawe, po centrum kursują trambusy, które podważą klientów w poszczególne części centrum. Galeria otrzymała liczne wyróżnienia, m.in. w 2007 roku uznano Manufakturę za najlepszy obiekt związany z handlem i rekreacją w Europie Środkowo-Wschodnie, a Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych nagrodziła kampanie zorganizowane przez galerię. W czerwcu 2010 roku łódzki obiekt  otrzymał Solal Gold Award 2010 w kategorii Cause Related Marketing, a także Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej dla najlepszego produktu turystycznego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.